tisdag 5 februari 2013

Äggsamlande

Äggantalet ökar för varje vecka nu, det är ljusare ute och inte fullt så kallt och då tycker hönorna att det är trevligare att lägga ägg.
För ca 4 veckor sen fick Börje (den helsvarta tuppen) och hans två damer Fröken-Lena och Fjollan flytta till ett eget kärleksnäste, detta för att vi vill ha renrasiga ägg. Första veckorna kom det väldigt sporadiskt med ägg från dem men, nu värper en av dem eller om båda börjat nu. Sedan i förra veckan har vi fått ett varannan dag och jag har börjat samla.
På torsdag eller fredag tänkte jag starta kläckaren. Jag vill ha 6 Australorpägg och sen plockar jag lite värphybridägg, jag köpte dessutom ett 6-pack med ecoägg från Torggummans eller vad de heter. Det är iallafall frigående höns med möjlighet till utevistelse. Dessa hönor har man ofta någon eller ett par tuppar tillsammans med. Jag tänkte fylla upp så att jag har 24 ägg i kläckaren.
I år ska jag inte använda svärfars gamla kläckare, jag köpte en egen begagnad förra sommaren. Min kompis Annuska provkörde den åt mig med bra resultat på sina ägg förra året. Jag hade inte så bra kläckresultat förra året med svärfars kläckare, så jag hoppas på bättre resultat nu, fast å andra sidan är det ju fortfarande vinter och befruktningen brukar vara sämre så här års.
Så här såg det ut i svärfars kläckare förra året.

Här är mina tre marankycklingar förra året. De två ljusa har jag kvar idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar